Pop-up donderdag: een opgraving in de Spijkerstraat

Meestal doen we dit soort dingen niet op donderdag, maar omdat we laatste weken zoveel hulp hebben met al onze jonge nieuwkomers, zijn we helemaal op schema en kunnen we op 16 april aan de slag in een achtertuin aan de Spijkerstraat. Daar hebben acht huishoudens (huurders bij Mooiland) een gezamenlijke lap grond waar ze meer van willen genieten. En om de tuin op te knappen naar ieders wensen, hebben ze onze hulp ingeroepen (hoezee!). 

Keukentafelgesprekken
Met elkaar vergroenen, of het nu op straat of in een binnentuin is, vinden wij natuurlijk altijd leuk, dus voerden we de afgelopen tijd samen een aantal keukentafelgesprekken. Daarin werd nagedacht over vragen als: waar zou je de tuin voor willen gebruiken, wat vind je mooi en wat wil je behouden? Naar aanleiding hiervan maakten we een paar schetsen, bespraken die weer en daaruit volgde het eindontwerp, inclusief beplantingsplan. De handen konden uit de mouwen! 

In elkaars aura
Op een eerder moment hebben we de tuin al bevrijd van (heel veel) worteldoek en de boel gesnoeid, zodat we vandaag een begin kunnen maken met het realiseren van het ontwerp. De bewoners willen graag een paar kleine terrasjes, zodat je niet de hele tijd op elkaars lip zit, maar wel voldoende openheid hebt voor als je samen wil zijn. Iedereen heeft zin om meters te maken, de tuin staat vol met trappelende buren. 

Verrassing van de dag
We maken een stapelmuurtje, een stelletje borderranden en de verrassing van de dag is de vondst van een oud terrasje, dat bij het afgraven van een stuk tuin ineens tevoorschijn komt. Een heuse opgraving! En precies op de plaats waar in het ontwerp ook een terras staat gepland: dat moet wel een heerlijk plekje worden! De tegels die we gebruiken, bijvoorbeeld bij het stapelen, komen – lekker circulair – uit de tuin of anders elders uit de buurt. We hebben een gelukkige donderdag met z’n allen. Samen de wereld mooier maken: beter dan dit wordt het niet! 

Toffe boel
Tijdens NLdoet waren we trouwens ook al op dit adres in de Spijkerstraat. Dat verhaal is ook op deze website te lezen, mocht je meer willen weten. Toen veranderden we samen met de bewoners de stoep in een feestelijke mini-voortuin. Toffe ideeën van toffe peren, daar worden we blij van bij het BuurtGroenBedrijf! Al deze groenmakerij kunnen we uiteraard niet voor elkaar krijgen zonder de welwillendheid van de medewerkers van woningbouwvereniging Mooiland, dus ook hulde aan hen!