NLdoet 2026: Spijkerstraat krijgt mini-voortuin!
Twee dagen lang de straten in onze wijk mooier maken met de leukste mensen: Nldoet is elk jaar weer een feestje! Tijdens de editie van 2026, op vrijdag 13 en zaterdag 14 maart, hebben we zes acties gepland. Een ervan vindt plaats in de Spijkerstraat, waar Matthijs en Martin samen met de bewoners van de nummers 118 en 120, een heuse mini-voortuin uit de grond stampen.
Tien meter tegels wippen
Tien mensen hebben zich gemeld om tien strekkende meter tegels te wippen. Met zo veel enthousiasme kan de hele straat wel vergroend worden, maar vandaag houden we het bij deze ene voortuin. De gewipte tegels worden hergebruikt in de tuin aan de achterkant. Daar wordt binnenkort gestart met het maken van een gezamenlijke binnentuin. De plannen ervoor zijn (samen met de bewoners) gesmeed, het ontwerp en het beplantingsplan liggen klaar. Een van de onderdelen van de aanstaande binnentuin is een stapelmuurtje. De tegels die aan de voorkant niet meer nodig zijn, worden alvast in tweeën geknipt.
Een feest voor iedereen
Als alle tegels gewipt en geknipt zijn, geven we de bodem een boost met biologische mestcompost van Bio-Kultura. We komen nog behoorlijk wat puin tegen in de aarde. De bruikbare stenen brengen we ook naar achteren. Daar kan straks een fijn platje van gemaakt worden. Om het voortuintje helemaal af te maken, plaatsen we een hekwerk van wilgentenen. Daarachter wordt een meidoornhaag geplant, een feest van voedsel en verstopplekjes voor buurtbewoners met vleugels. Ook zorgen de stekels voor een extra barrière tussen huis en straat. De bewoners willen met de voortuin meer privacy creëren (er werden hier enorm veel fietsen geparkeerd) en tegelijkertijd meer onderdeel van de straat zijn. Aan het eind van de dag wordt duidelijk dat dat is gelukt. Wat is het mooi geworden!
