Een van de zes activiteiten tijdens NLdoet 2026 is het klaarstomen van het buurtpark in de Groen van Prinstererstraat voor een kersvers seizoen. Op zaterdag 14 maart trekken Dievertje en Anastasia er samen met vier vrijwilligers op uit.
Het opfrissen van het buurtpark in de Groen van Prinstererstraat – de GVP in de volksmond – is een relatief kleine actie, maar wel een die moed vereist, want de regen stort zich vol overgave uit de loodgrijze lucht. Zes dappere ridders en ridsters trotseren de weergoden en krijgen, ondanks alles, toch behoorlijk wat voor elkaar. “Het was het belangrijkst om de nieuwe plantjes in de grond te krijgen,” vertelt Dievertje. “Door het weer waren er minder mensen dan verwacht, maar het is gelukt en we hebben zelfs nog behoorlijk veel gewied. We hadden echt wat aan iedereen die er was. Dat beetje regen maakte hen niks uit,” vertelt Dievertje. “Voor de planten is het natuurlijk geweldig. Die kunnen meteen goed groeien.”
Wat ook helpt is de lunch om 12.30 uur in een Pakhuis boordevol gezellige mensen. Verwarmende soep van Marike, a.k.a de beste soepmaker van het Spijkerkwartier, daar kikkert iedereen van op. Kom maar op met dat nieuwe seizoen!