NLdoet 2026: Buurttuin krijgt rozenboog
Vrijdag 13 maart is de eerste dag van NLdoet, een landelijke actie waar tienduizenden vrijwilligers en organisaties jaarlijks aan meedoen. Zelf pakken we ook altijd groots uit. Dit jaar staan er zes activiteiten op het programma, zoals het verfraaien van de Buurttuin, een van onze groene liefdes in ‘t Broek.
De Buurttuin wordt vandaag uitgebreid met een rozenboog, een tuinhek en drie houten bankjes. Een van de mensen die de actie heeft voorbereid is Dievertje. Ze is derdejaars student Management van de Leefomgeving aan Hogeschool Van Hall Larenstein en loopt sinds februari stage bij het BuurtGroenBedrijf. “De Buurttuin in ‘t Broek is mijn eerste project,” vertelt ze. “De ideeën waren er al, ik kon er zo mee verder. Het ontwerp en de technische tekening zijn in overleg met Rianne, Steven en Daniël (van het BuurtKlusBedrijf, red.) gemaakt. Het samenwerken ging erg goed! We hebben zelfs een referentie-excursie gedaan in het Coehoornpark. Daar staat ook zo’n soort constructie. Heel leuk.”
Geen half werk
Flyers maken en rondbrengen, uitnodigingen plaatsen op sociale media, een draaiboek in elkaar zetten en materialen verzamelen en klaarzetten, behalve het maken van een plan en een ontwerp, komt er nog veel meer kijken bij een actie als deze. En dan is er natuurlijk de dag van de uitvoering. Op 13 maart wordt er om 9 uur in ’t Pakhuis verzameld. Daar geurt de koffie en worden de vrijwilligers die zich hebben aangemeld om mee te helpen in de Buurttuin welkom geheten. Ondanks de grijze hemel heeft de club werknemers van de Rabobank, tien stuks in totaal, er zin in.
Op maat gemaakt
In de Buurttuin worden alle helpers in drie groepjes verdeeld. Elk groepje heeft een andere taak en een eigen begeleider. Ook Rianne, Anastasia, Daniël en Jara zijn aanwezig om te helpen. Dievertje: “Ik ging met groepje drie met een grondboor en een schep gaten graven voor het bankje. Daarna plaatsten we de palen en vervolgens kwam daar het blad bovenop. Het duurde langer dan gedacht, vooral het meten van de onderdelen. Het moest natuurlijk precies passen. Er was zelfs nog wat zaagwerk: we hebben twaalf stukjes met een handzaag op maat gemaakt!”
Bikkelen en smikkelen
Hard bikkelen kan niet zonder lekker smikkelen. De lunch wordt daarom verzorgd door ’t Broek Omhoog, die zijn daar namelijk knettergoed in. Er blijft geen kruimel over van de broodjes met humus en gegrilde groenten die onder de partytent geserveerd worden. Het is trouwens maar goed dat die tent er staat, vertelt Dievertje. “Om 11 uur was er een enorme stortbui. Wij stonden onder de partytent te schuilen, maar het groepje van de pergola ging door! Wat een doorzetters!”
Stralend resultaat
De hele club heeft tot 15.30 uur doorgewerkt. Een lange dag, maar de Buurttuin is er nog meer van gaan stralen. En niet alleen de tuin. “De vrijwilligers hebben het hartstikke leuk gehad, dat was heel goed te zien,” zegt Dievertje. Missie geslaagd!
Nog even dit
De rozenboog in de Buurttuin is ter ere van onze onlangs overleden buurtgenoot Jan geplaatst. Jan was elke week te vinden in de Buurttuin, snoeide als de beste, knipte eigenhandig de puntjes op de i van alle ligusterhagen in zijn eigen straat en hielp ontelbaar veel mensen met allerhande klusjes. De rozenboog was zijn idee. Jammer dat Jan er niet meer is om te zien hoe mooi het is geworden. We missen hem. Dankjewel Jan, voor alles wat je gedaan hebt voor het groen in onze wijk!
