NLdoet 2026: Alles komt samen in de Veertiende Tuin!
NLdoet is natuurlijk niet compleet als we de Veertiende Tuin niet weer een stukje groener maken. Of is witter in dit geval een beter woord? De tijd dat het buurtje tussen de Boekhorstenstraat en Het Oude Land een en al steen en tegel was, ligt al een paar jaar achter ons, maar de tuin is nog steeds in transformatie. En hoe!
“In de herfst is hier een geul met bollen geplant en vandaag was er onder de eikenboom een swirl van sneeuwklokjes te zien, zo magisch!” vertelt Rianne. Tijdens NLdoet is ze overal en nergens (maar vooral dat eerste), en op zaterdag 14 maart neemt ze natuurlijk een kijkje bij de Veertiende Tuin. En vooruit, ze helpt ook een handje mee, want dat is immers het leukste wat er is. Met de hulp van zo’n tien bewoners gaat de ene na de andere plant de grond in. “We hebben het hele plein wit ingeplant, zodat het hier een stuk lichter wordt,” legt Rianne uit. “Ook de sleedoorn die we langs het muurtje hebben geplant, bloeit straks wit.”
Troetelen en tegels wippen
Behalve de sleedoorn is het hele pad vanaf de Spijkerstraat tot en met de takkenril onder de grote eik ingeplant, is de boomspiegel vreselijk vertroeteld en zijn er tegels gewipt om ruimte te maken voor toekomstige beplanting. Aan het begin van de middag, na een lunch om van te smullen in een volgepakt Pakhuis, stromen alle vaste vrijwilligers naar de Veertiende Tuin om te helpen, dus dan schiet het helemaal lekker op. De moestuin waaraan gewerkt zou worden, moet wel wachten tot een andere dag. Helaas is het te nat om er een begin mee te maken.
